Jdi na obsah Jdi na menu
 


FOTA a její osamostatnění (úvaha)

23. 6. 2009

Přestože jde nyní v F1 o něco, co jakoby s našimi tuzemskými problémy nesouvisí, je zde jedna podobnost. FOTA chce vlastní šampionát F1 pro rok 2010. podle vlastních představ, protože nechce, aby FIA svým rozhodnutím o snížení rozpočtového stropu účastníků zvýhodnila nově příchozí zájemce o účast v F1 a znehodnotila by tím tu nasypanou hromadu peněz do rozpočtu jednotlivými renomovanými stájemi.

Přestože v Česku nehrozí, že by národní ASN ( FAS ) něco podobného zkoušela na poli rallye ( spíše naopak, jen houšť, ať nám ty příjmy vesele rostou ), dostává jejich tradiční demagogická myšlenka o tom, že soutěže s rychlostní zkouškou ( vložkou či special stage ) je možná pouze pod křídly FIA a jejího národního vykonavatele FAS, velkou bazální trhlinu.

A tak, jako FOTA jistě dokáže uspořádat svůj šampionát GP F1 v roce 2010 ( ať už se bude jmenovat FOTA F1 RULES či jinak ) bez "zastřešení" mezinárodní a národními federacemi, je zde vidět, že s vhodnými investory, kteří se chtějí obecně v autosportu angažovat, lze vytvořit alternativní šampionát v jakémkoliv odvětví autosportu.

Od února letošního roku jsme svědky snahy špiček vedení Autoklubu ČR o podchycení amatérského sportu - specielně pod organizací Rallye Cup. Nejde o žádnou charitu, nejde o nic humanitárního, jde zase jen o peníze, které by Autoklub ČR nedostal z rozpočtu ministerstva dopravy na rozvoj sportu. Těžko domyslet, jak by se špičky Autoklubu ČR chovaly, kdyby na tuto určitou část peněz nedosáhlo právě z toho důvodu, že by je získaly organizace zabývající se opravdovou prací s amatérskými sportovci a ne FAS pouze proklamující tuto činnost provozováním bezpohlavních slalomů a povolením řízení teenagerů před dovršením 18. roku. Rallyekomise FAS dostala "stranický" úkol najít společnou řeč s organizátory Rallye Cupu. Do jaké míry se jí to zrovna v těchto dnech daří, o tom žádné zprávy nemám. Jistou komplikací je však nejednotnost jednotlivých pořadatelů Rallye Cupu v přístupu k této otázce. Ve sdružení pořadatelů Rallye Cupu existují minimálně 3 pohledy na budoucnost cupu. Kramolínsko - rokycanský způsob střízlivého přístupu ke sportovním předpisům pro rallye podle vlastních představ, oproti tomu kralovický názor naprosto svobodného vývoje, či kostelecká představa založení nové vlastní historie rallye v Orlických horách. Tato "programová" nejednotnost jistě nezjednoduší "přístupové rozhovory" s rallyekomisí FAS a zřejmě povede k tomu, že smlouva bude, ale jen s některými pořadateli Rallye Cupu.

Pro nás, pro jezdce, se podmínky zásadně nemění a až vývoj během této sezóny nastaví praktické otázky. Tento vývoj samozřejmě neovlivní bazální problematiku jednotlivých týmu a to jsou finance. Tak jako vždy...

Zastáncům "jediné, správné cesty" bych však rád sdělil:

Autosport není FIA, ale FIA je jen jednou polohou autosportu!!!

Hnáta v.r.

Pozn.: V minulém týdnu došlo k dohodě mezi FIA a FOTA, takže předcházející řádky už částečně ztratily na své aktuálnosti.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Federace a zbytek světa

(Dandy, 30. 6. 2009 16:22)

Ano, myslím, že toto Hnátou popsané uvažování FIA a FAS je nejen velmi podobné, ale také zcela pragmatické. A z toho důvodu pro mne ani není překvapení, že nakonec došlo k dohodě FIA - FOTA. Jistě, o peníze jde až na prvním místě :-)
FIA moc dobře ví, že to co bude fungovat bez ní, tak z toho nic nekápne. Ale co je horší !!! "Ono to bez ní půjde. A proč to půjde? - protože ve FOTA jsou jednotní! A navíc, můžou si toho všimnout další! Jako by nestačilo, že když svého času velmi neuváženě nahradili ME cestovních vozů drahým šampionátem MS, tak se to celé rozsypalo a uvolněné místo ovládla DTM."
Nabízí se ovšem otázka proč tedy na to kývla FOTA. Myslím, že je to opět pragmatický přístup.
A)jakási jistota zaběhnutého formátu
B)nebude nutné řešit právní spory o závazky týmů k F1
C)FIA již ví kde jsou hranice a kam až si do toho týmy a Ecclestone nechají kecat
D)FIA poskytuje FOTA jakousi službu kontrolního orgánu - dokud to takto bude fungovata FIA jim nebude bránit v byznysu, není důvod ji vyměnit.

A situace FAS a RC. Velmi podobná a není náhodná. Ale tato vyjednávací pozice RC může velmi rychle ztratit na hodnotě. RC má pro FAS hodnotu, a docela pochopitelně i z čistě praktických důvodů, jen jako jednotný subjekt. A od této hodnoty se samozřejmě odvíjí vyjednávací síla RC. Jako jednotlivé podniky mají hodnotu blížící se nule. Pozitivní na tom je, že je jen v rukou organizátorů RC jaká bude jejich vyjednávací hodnota. Budou schopni toho využít?