Jdi na obsah Jdi na menu
 


Trabant 601 WRC ( Evo 5 )

21. 8. 2009

Obrazek

Změny Evo 5 jsou značeny červeně:

Tento soutěžní speciál vývojově navazuje na své předchůdce ( Trabant 601 WRC 12V EVO 4, 6V EVO 3, EVO 2 a pamětníky jistě vzpomínaný Amaroun (1) - viz fotogalerie ) a byla v něm zúročena všechna provozem ověřená technická vylepšení, některá datovaná už od 80. let minulého století ( přední čelo - jak vidíte -  použito z EVO 3 ). Karosérie je důsledně odlehčena odstraněním prakticky všech protihlukových materiálů, zámku přední kapoty, výztuh přední kapoty, krytu sloupku volantu, boční okna a zadní okno je nahrazeno polykarbonátovým LEXANEM, odpadly zasklívací gumy o hmotnosti 4 kg, přední boční okna jsou polykarbonátová pevná se šoupačkami, zdviháky skel jsou odstraněny, výplně dveří nahrazeny materiálem z kovralových vláken ( Evo 5: výplně dveří z hliníko-polystyrenového sendviče polepené 3D optickou "kevlarovou" fólií ).

hr3.jpg Sendvičová struktura zvyšuje bezpečnost posádky při případných bočních nárazech

hr4.jpg Hotová výplň dveří opatřená bezpečnostním sendvičem

hr7.jpg Výplň dveří v interiéru

Vnitřní vybavení: Ocelová ochranná konstrukce navrhnutá s ohledem na maximální bezpečnost posádky odpovídá předpisu Přílohy K FIA a je sestrojena z  trubek o průměru 40 mm a tloušťce stěny 2,5 mm. Diagonální vzpěra je oproti EVO 2 přesunuta z hlavního oblouku mezi zadní vzpěry, čímž vznikl větší prostor pro sedadla, přední část klece je oproti EVO 2 více vzepřena proti vlaštovce ( Evo 5: zadní vzpěry jsou zakřížované a pod nimi vodorovná vzpěra určená pro uchycení ramenních pásů, na stropě přibyly dvě vzpěry do "V" ). Sedadla BIMARCO COBRA jsou osazena dvoupalcovými čtyřbodovými pásy Schrott ( Evo 5 - spolujezdec: Sedadlo OMP TRC pětiděrová, obě sedadla jsou osazena šestibodovými pásy RRS ). Další vybavení: síť na přilby ( Evo 5: bedna na přilby za sedadly ), 2 držáky videokamery, termoizolační držák lahve s izotonickým nápojem zůstal na svém místo  ​(Evo 5 v zimním období bez držáku ), zůstaly osvědčené pérové držáky jízdního výkazu, komunikace SPARCO, ruční hasící přístroj 2 kg, analogový voltmetr, plyšové mončičáky pro štěstí.

Motor: dvouválcový dvoutaktní čtyřkanál s objemem 594 ccm řízený elektronikou  ( EVO 2  tříkanál 630 ccm s mechanickým řízením jiskry, EVO 3 tříkanál 665 ccm s mechanickým řízením jiskry), svody ocelové asymetrické, výfuk SeifaHRT s příčným rezonátorem, průchozím tlumičem ( Evo 5: bez průchozího tlumiče ) a odrazovou clonkou, výstup pod levým prahem.  Komprese 11,4:1 ( klasické dosedací plochy ), upevnění válců a hlav svorníky, max. točivý moment nezměřen ( podle karburátoru a clonky ), maximální otáčky motoru:   8999 ot/min.

Zapalování: Elektronické EBZA. Indukční cívky sériové 12V, zapalovací svíčky NGK

Plnění: vzduchový fitr bavlněný KaN ( Evo 5 variantně dvojitý s vatelínovými výplněmi ), s předplněným airboxem ( dříve bez předplnění ) karburátor MIKUNI 38 mm, přesazená a zkrácená rotační šoupátka na klikovém hřídeli ( obrázek dole ).

karb1.jpg

 Vyplachování: provedení čtyřkanál s vnitřními kanály ( dva originální + 2 dodatečné uzavřené pístem ), výfuk 44 mm od horní hrany válce. Výrobce Seifart - Německo.

Převodovka: sériová pětistupňová s těžším stálým převodem ( 4 vpřed + 1 vzad ) se systémem HRT lockreverse zabraňující chybnému zařazení zpětného chodu při dopředné jízdě ( mechanické ovládání zámku na levou ruku )

Podvozek: přední náprava s upravenými příklony odpružená vyztuženým listovým perem, tlumiče VAZ přední ( Evo 5: tlumiče HP racing ), poloosy s dipoidy ( variantně s tripoidy a homokineckými klouby Citroen )( Evo 5 pouze provedení v tripoidech ). Zadní náprava s upravenými příklony odpružená listovým perem s odstraněným nejkratším listem, tlumiče ŠKODA přední ( Evo 5: tlumiče HP racing-dole s unibaly ), zkrácené podvěsy. Přední ochranný plech Al 6 mm chrání alternátor, rezonátor a převodovku, zadní ochranný plech - pouze pro šotolinu - chrání vnitřní uchycení zadních poloos a "T" rozvodku brzdového potrubí, ochrana předního brzdového potrubí.

Brzdy: přední bubnové W353 chlazené, zadní bubnové Trabant nechlazené, páka ruční brzdy prodloužena pro lepší dosažitelnost.

Pneumatiky: Matador 160/530-13, vzor SM-2, vpředu tvrdá směs nebo střední směs, vzadu měkká směs ( na sucho ) - obrázek dole.

sm2_obr_60.jpg

, Maxsport 165/70-13, vzor "TB15" měkké dořezané od krajní drážky na bok pneumatiky - na předek (obrázek dole ), vzadu Uniroyal Rain Expert 165/65R13

rb4.jpg

Vraník SPORTCROSS 165/70 - 13, tvrdší směs na nezpevněný povrch ( interní označení T CROSS )

sportcross.gif

, CANONICA 155 - 13 ( na sníh )

gumy.jpg.

Maximální rychlost: 140 km/h  ( Evo 5    145 km/h )

Hmotnost: cca 615 kg ( Evo 5    595 kg )

Spotřeba: průměrně 23 litrů / 100 km podle natryskování, profilu tratě a teploty okolí

Používané náplně:  benzín OMV Carrera OČ 100 ( Evo 5 Benzina Verva 100 OČ ), oktanátor, speciální aditivum, olej Agip Racing 2T - syntetika s ricinovým olejem ( směšovací poměr 1:33 ) ( Evo 5 olej syntetický 4SPEED poměr 1:33 nebo Agip ), převodový olej PP80 ( Evo 5  převodový olej OTHP3 s aditivem PRO-LONG )

Po nešťastné havárii na Rallye Železné hory 2011 vůz prodělal rozsáhlou repasi, při které byla změněna některá technická data:

ruzne1-002.jpg

Vyztužení zadních držáků předních ramen na pomocném rámu.

ruzne1-003.jpg

Vyztužení lůžka převodky řízení.

ruzne1-004.jpg

Úprava přední příčky pomocného rámu pro průchod výfuku.

hpim6812.jpg

Sedadlo pětiděrové s šestibodovým pasem.

hpim6814.jpg

Inovovaný motorový prostor.