Moskvič 412 - sezóna 2008
eRZetka Berounsko 2008
V sobotu 5. dubna proběhl první podnik nově vzniklého Rallye Cupu, ve kterém se většina našich vozů umístila na předních místech svých tříd. Heroický výkon podaly především naše dvě posádky Emil Makal-Stanislav Vlk a Džarda Kubata -Jan Kapek. Posádka na Moskviči obsadila při své premiéře 3. místo v jízdě pravidelnosti, přestože se celý den potýkala s technickými problémy hlavního brzdového válce a poruchami přívodu paliva. Jejich časy byly vcelku vyrovnané s minimálním zatížením trestnými body. Přestože se jedná o tréninkovou verzi Moskviče, dá se říci, že v této kategorii ( P5 - pravidelnost ) je to vozidlo konkurenceschopné.
eRZetka Lážovice 2008
V sobotu 14.června se odjel již druhý podnik seriálu Rallye Cupu. Vzhledem k nepochopení místních obyvatel a některých zastupitelů byla lokalita trati 3x měněna ( Rokycany, Kozolupy, Lážovice ), ale z ohlasů mnoha posádek bylo zřejmé, že trať kolem posledně jmenované obce se opravdu vydařila. Velice členitý profil tratě, který by se dal rozdělit do třech charakterových skupin ( technické vracáky ve stoupání - odpoledne v klesání, nebo srdcový sjezd lesem s rychlými protahováky, do kterých nebylo vidět - odpoledne stoupání, které prověřilo leckterý motor - především dvoutaktní technologie, nebo různě se střídající charaktery zatáček ve třetí části s minimálním převýšením se záludným horizontem a divácky vděčným - takřka stadiónovým - průjezdem Lážovicemi ). Počasí občas trochu zahrozilo pár kapkami, ale většina průjezdů nakonec byla na suchu. Posádka s Moskvičem, Emil Makal ( Pinďa ) a Standa Vlk se také nevyvarovali některých chyb a ve 4. testu omylem vjeli do cíle o několik vteřin dřív před svým časem. Dobře rozjetý závod, který sliboval umístění někde do 5. místa nakonec pro ně skončil na místě 9. ve třídě P5.
I. Amater Rallye Bělá pod Bezdězem
V neděli 29.června 2008 se jel v areálu AMBC v Bělé pod Bezdězem první závod nové soutěže v rallye "Amater Rallye", kterou pořádá Milan Blahout. Soutěže se zůčastnilo 80 vozů v šesti kategoriích. Za náš team se zúčastnil junior Jarda Kubata ml. se svým Swiftem a senior Emil Makal s veteránem Moskvič. Trať byla skvěle připravena, položen byl nový kvalitní asfalt, a byla velice technická. Měřila sice jen
MATRIX M.V. Rallye Kostelec nad Orlicí 1. - 2. srpna 2008
První víkend v srpnu proběhlo třetí kolo šampionátu Rallye Cup 2008. Tentokrát se jelo v Orlických horách - v okolí Kostelce nad Orlicí. Zajímavostí byla 1. RZ, která se jela v pátek navečer jako městská rychlostní zkouška za velkého zájmu diváků, médií i nepřejících lidí. Navázala na ní 2. RZ po trase testovacího úseku rodiny Kopeckých. Obě byly velice krátké, takže se v pátek odjelo cca 6 ostrých kilometrů. Svůj účel však oba testy splnily po stránce prezentace nové soutěže divákům. Oba vozy ( Trabant WRC a Moskvič ) dokončily pátek bez problémů, WRC na 44. místě absolutně a Moskvič na místě 46. V sobotu byly na programu 2 RZ, každá dvakrát ( nejdříve směrem z Kostelce do Lhoty u Potštějna a odpoledne opačně). Ve třetím testu jsme zajeli
IC WEST Historic Nostalgie Rallye 2008
V sobotu 11. října se jela v okolí Nepomuku 5. soutěž Rallye Cupu 2008. Jednalo se o unikátní soutěž, bez servisní zóny a s uzavřeným parkovištěm. Servis si musely posádky samy naplánovat a rozestavit, jak tomu bývalo na soutěžích od pradávna - zhruba do roku 1996. Vozidla se během soboty objevila dvakrát postupně na oblíbených erzetách u obce Mileč ( některé starší IC WESTy, ale s konečnou částí RZ z Pačejovů ), Smolivec ( s novou úvodní částí od Kasejovic ) a Nechánice ( RZ, která se jezdila hlavně na bývalých Blovicích ). Soutěž z pohledu týmu jako celku skončila obrovským úspěchem. Tři vozy ze čtyř skončily na pódiu. Posádka Jaroslav Kubata st. - Pavel Pelikán v kategorii SA4 stála na stupni nejvyšším, posádka Emil Makal s Džardou Kubatou, jedoucím jako navigátor místo Standy Vlka se umístila na třetím místě v kategorii pravidelnosti a konečně i posádka Jiří Donát - Oldřich Hájek po utrápeném výkonu dosáhla se štěstím na bronzový pohár ve třídě Trabantů.
Rally Sliperry Sosnová 2008
Je sobota ráno 1. listopadu. Nad Autodromem v Sosnové se pomalu zvedá mlha a nebe slibuje slunečné počasí po celý den. Depo se postupně plní závodůchtivými amatérskými jezdci a jejich závodními stroji. Chystají se na boje v závěrečném šestém kole 1. ročníku Rally Sliperry Cupu, který se vyjímečně pojede týden před Setkáním mistrů na již postavené a připravené trati pro paralelní závody. Závodu se také zůčastnil Džarda Kubata na vypůjčeném Swiftu , bez větších ůspěchů, a jako předjezdec Pinďa Makal na Moskviči, který svou jízdou celý závod zahajoval. V paralelním závodě pak zajel exibici s Klokočníkem na Ladě.
Pongratz rallye Kralovice 2008
Závěrečným podnikem letošního premiérového Rallye Cupu se ve dnech 14. až 15. listopadu stala kralovická Pongratz rallye. Za náš tým se jí zúčastnily dvě posádky aspirující na celkové třetí místo ve svých třídách ( H1 a P5 ) : Jiří Donát - Miloslav Říha na T601 WRC 6V a smíšená posádka Emil Makal - Petr Stibor na Moskviči 412. Harmonogram soutěže sliboval velice náročnou a dlouhou soutěž rozloženou do večerního pátku a celé soboty. Vzhledem k očekávaným klimatickým podmínkám se tento program jevil jako ještě těžší. V pátek večer nakonec bylo sucho, což jsme s povděkem kvitovali a v sobotu bylo až nad očekávání hezky slunečno ( i když chladno ). Zvláště ve WRC bylo velice mrazivo - absentuje zde totiž jakékoliv topení a posádka si musí prostor kabiny zadýchat.
Balů se z jezdce přeorientoval na spolujezdce a měl za úkol co nejlépe odnavigovat Pinďu, aby získali 3. místo v šampionátu ve třídě pravidelnosti. Před startem se nechal slyšet...
"Je to pro mne neobvyklá situace, většinou se snažím dojet do cíle co nejrychleji ( i když to tak nevypadá) a teď musíme dojet s nejmenší odchylkou od stanoveného času a ještě to musím já hlídat...", řekl před soutěží Balů. " Jen doufám, že číslice jsou na stopkách dostatečně veliké, abych je vůbec přečetl..."
Po dojetí ještě doplnil: "Zážitky spolujezdce v takovém voze, jako je "Moskvich" jsou nepopsatelné. V první řadě oproti většině závodních vozů topí. To je plus, obrovské, bohužel jediné. Náklony v zatáčkách jsou obrovské, neustále se pohybujete v rozmezí 45 stupňů. Jak říkal Pinďa, Moskal se nakloní tolik, co mu dovolí práh vozu, o který se opře o zem. Je s podivem, že kola při těchto náklonech zůstávají všechna na zemi. No a co se týká jízdy pravidelnosti, poznal jsem, že i s kuchyňskými minutkami lze dosáhnout co nejmenšího rozdílu v čase, oproti ostatním posádkám, které mají několik stopek řízenými satelitem a řídícím střediskem NASA v "Hjůstnu". Jen mne po přečtení výsledků zarazily rozdíly ve dvou RZ, dle - podle mne a co nám zapsali do JV - takové rozhodně nebyly, ale to bylo již po vyhlášení a asi bych se tím nezabýval . Jen pro příklad, kdy jsme v jedné RZ měli nulový čas dle zápisu do JV a ve výsledcích bylo 180 trestných minut mi přijde jako nesmysl...( 1 bod =0,1 s) ".
Start Moskviče 412 v prvním ročníku Rallye Cupu v kategorii P5 byl korunován úspěchem. Posádka Emil Makal – Standa Vlk nebo Džarda Kubata nebo Petr Stibor se umístila na krásném třetím místě celkového pořadí.